הטיפול הדפיניטיבי בקרטוקונוס – השתלת קרנית

ד

החלפת רקמת קרנית חולה בקרנית בריאה מהתורם מאפשרת טיפול יעיל לטווח ארוך, כאשר טיפולים אחרים פחות חודרניים יותר כשלו. החלפת קרנית בעובי מלא, כפי שהיתה נהוגה במשך שנים רבות כרוכה בסיבוכים אחר ניתוחיים רבים מהם כישלון ראשוני של השתל או דחייתו הם הבעייתיים והבלתי צפויים ביותר.

ירידה בצפיפות תאי אנדותל הקרנית שגורמת לכישלון השתל או תגובה אימונית נגד האנדותל של התורם הם הסיבות העיקריות להשתלה חוזרת. שיש קרטוקונוס, אז השכבה החולה הינה המשתית. בעיקרון אין צורך להחליף את שכבת האנדותל של החולה וניתן להסתפק בהשתלה למלרית הקדמית – שכבתית המחליפה את השכבת המשתית בלבד.

עד לאחרונה השתלות למלריות לא הצטיינו בהצלחות של חדות ראיה טובה בשל צלקות ואי סדירות בפני הממשק (interface) בין המשתית המושתלת לבין שכבת המשתית שנשארה אצל המקבל, וזאת בשל היעדר מכשור ניתוחי מתאים.

עם התפתחות טכנולוגיות מתקדמות למיקרוכירורגיה חלה התעוררות בכל הקשור להשתלות הלמלריות. בעזרת הטכנולוגיות העכשוויות ניתן לבצע ניתוחי deep anterior lamellar keratoplasty (DALK) – עם הוצאה של יותר מ 90% מעובי קרנית המקבל, ועם שימור של שכבת האנדותל של החולה.

השיטה מאחלטת של דחיית השתל ושמירה על רמות צפיפות תאי האנדותל של החולה. התוצאות אופטיות המתקבלות הן טובות יותר ומתקרבות לתוצאות של השתלות בעובי מלא הודות לפני השטח החלקים בפני הממשק בין התורם לבין המקבל. בשיטות החדשות מורידים את מירב שכבת המשתית עד לחשיפה של ממברנת הDescemet’s.

ישנם מספר שיטות שנועדו להפרדה מקסימלית של שכבת ה Descemet’s מהסטרומה העמוקה והן כוללות דיסקציה עם אוויר, עם נוזל, או עם חומר וויסקואלסטי. מכל השיטות, שיטת הבועה הגדולה (big bubble ) היא המועדפת על מרבית המנתחים היום. בשיטה זאת, בעזרת בועת אוויר, יוצרים היפרדות בין המשתית העמוקה לבין שכבת ה Descemet’s.

מכפתור קרנית של התורם מורידים את האנדותל יחד עם הדסצמט ומשתילים את כפתור הקרנית שכולל את השכבות המשתית והאפיתל בלבד. שיטה זו מאפשרת החלמה מהירה יותר, איכות אופטית טובה ומורידה בהרבה את הסיכוי לדחייה או לכישלון השתל.

עם צבירת הניסיון בביצוע השתלות בשיטת הבועה הגדולה, אחוז הצלחות הולך ועולה. וניתוחים אלו מחליפים את ההשתלות בעובי מלא. במקרים לאחר הידרופס וצלקות המערבות את הדסצמט, לא ניתן לבצע ניתוחים מסוג DALK ושם עדיין נזדקק להחלפה של כל עובי הקרנית.

למידע ולפרטים נוספים אודות השתלת קרנית

חייג לקביעת תור
ניווט